Monday, December 28, 2009

Terima Kasih dan Maaf

Itu lah dua perkataan keramat yang susah sangat aku dengar sekarang ni daripada mulut orang-orang yang sebangsa dengan aku. Agaknya boleh rugi 5-6 ribu kalau ucap perkataan tu.

Yang terbaru, Sabtu lepas aku ke sebuah shopping centre. Tengah nak bayar kat cashier, ternampak sorang budak kecik dalam lingkungan setahun lebih sikit, terkedek2 berjalan keluar dari kedai yang sama ngan aku. Mana mak dia aku pun tak tau. Adalah manusia prihatin yang perasan lalu bertanya secara umum, anak sapa tu? Semua orang buat tak tau. Akhirnya manusia prihatin ni pun berlari keluar, dipimpinnya anak itu, lalu masuk semula kedalam kedai.

Adalah hamba Allah yang berkata, agaknya mak budak tu ada kat belakang tu kot. So, budak tu pun dihantar lah ke tempat ibunya sambil bertanya, anak awak ke ni? dah sampai kat luar dia berjalan... Orang tu pun jawab, ye anak saya. sambil menjerit kepada anaknya yg lebih besar, ambik adik kau ni, masuk dalam troli, sambil terus membelek2 baju yang sedang dibelek sejak dari tadi.

Manusia prihatin tadi terus masuk balik ke barisan untuk membayar. Sempat aku bertanya, ada dia ucap Terima kasih? Huh! jangan harap, pandang muka kita pun tak, anak yang nyaris hilang tu pun tak dicuitnya.

Heran betul aku, susah sangat ke nak ucap perkataan tu. Bukan kena bayar pon. Lagipun, anak tu senang sangat ke nak dapat? Macam tak kesah je kalau hilang.... aku betul2 pelik!!! Nanti kalau anak tu betul2 hilang, pandai pulak buat muka sedih, nangis2 masuk TV, masuk paper, masuk internet... hampeh punya manusia....

No comments:

Post a Comment