Monday, April 26, 2010

Tanah Melayu

Aku Melayu
Emak bapak aku Melayu
mertua aku juga Melayu
sudah  tentu anak isteri ku juga Melayu
dan aku sangat bangga dengan hakikat itu

Di rumah aku berbahasa Melayu
Walaupun lancar bahasa Inggeris di bibirku
Tidak ku ajar Bahasa Inggeris kepada anak-anak ku
Namun mereka sentiasa skor A dalam bahasa itu
Aku berblog juga dalam bahasa Melayu
Kerana aku bangga aku Melayu

Tanah ini tempat lahir ku
Di sini aku bersekolah menimba ilmu
Di sini aku dibesarkan oleh emak bapak aku
Di sini aku bekerja mencari rezki untuk keluargaku
Di sini juga aku berdoa agar dapat melalui hari-hari tua ku
Kerana aku yakin tanah ini tanah aku
Tanah Melayu

Bagi yang lain, yang bukan Melayu
patut cermin diri dulu
patut kaji sejarah tok nenek dulu
bagaimana cina dan india boleh ada di tanah melayu?
untuk apa mereka dibawa masuk ke tanah tok nenek aku?

Sekarang ni pandai-pandai nak mengaku
Nak minta taraf bumiputera sama macam aku
Kan dah ada negara China, India tempat asal kau orang tu?
Bukan di sini, sini negara aku
Ini Tanah Melayu
Aku Melayu, tuan di Tanah Melayu
Jangan dipersoalkan  Ketuanan Melayu


2 comments:

  1. Tetapi masalahnya Aku melayu, bilamana ada Melayu yang snaggup hilang tanah melayu hanya untuk bergelar YB dan merasa dijulang sebagai Perdana Menteri..

    ReplyDelete
  2. itulah melayu yang celaka, CCZ. Dan kerana yang celaka sekor ni la, Cina dan India kat Tanah Melayu ni semakin berani.. Melayu celaka sekor ni patut dihapuskan dengan segera!!!

    ReplyDelete